Din rett til innsyn i offentlig virksomhet

Retten til innsyn i offentlig virksomhet er et grunnleggende demokratisk prinsipp.

Alle saksdokumenter i offentlig virksomhet er åpne for innsyn, med mindre det finnes lovhjemmel for skjerming. Dette betyr at henvendelser til kommunen og svar fra oss blir registrert og publisert på nettsiden i våre offentlige postlister.

Hva er en sak

En sak er en samling av et eller flere dokumenter som hører sammen (f.eks. ansettelsessak)

Hva er et dokument

Et dokument er en inn- eller utgående forsendelse, og kan bestå av en eller flere dokumentfiler (f.eks. brev med vedlegg)

Hva er postliste

Postliste er en samlet oversikt over dokumenter som er sendt eller mottatt av kommunen i et bestemt tidsrom. Denne tjenesten gjør det mulig for innbyggere, journalister eller andre interessenter å følge med på hva som skjer i kommunen.
Innsyn i postliste

Hva har du innsyn i 

Som hovedregel har du innsyn i alle dokumenter kommunen behandler på en eller annen måte, med mindre vi har hjemmel i lovverk for å unnta dokumenter fra offentligheten. Det vil for eksempel være mulig å finne dokumenter som omhandler reguleringsplaner i kommunen, men ikke dokumenter knyttet til elever.

Er dokumentene tilgjengelige i sin helhet? 

De fleste dokumentene blir publisert i fulltekst i sin helhet på nettsidene til kommunen. De dokumentene som er skjermet med hjemmel i lovverk, er ikke fulltekstpubliserte, men vises med tittel og dokumenttid på postlista. Dokumenter som ikke er fulltekstpublisert er det likevel mulig å bestille innsyn i. 

Når kommer dokumenter på postlistene? 

Ved normal saksmengde blir dokumenter publisert på postlistene 4 virkedager etter registrering. 

Hvor lenge er dokumentene tilgjengelige på postlista? 

Postlistene er tilgjengelige tilbake til 01.01.2018. Etter ca et år er imidlertid ikke avsender/mottaker synlig og/eller søkbart. Det er i tillegg til dette mulig å finne tilbake til politiske dokumenter fra kommunene før sammenslåingene, helt tilbake til 2000-tallet, avhengig av hvilken kommune det gjelder. 

Slik krever du innsyn 

For å kreve innsyn i saksdokumenter, må kravet gjelde en bestemt sak eller saker av en bestemt art.  

Pasient- og klientsaker er saksområder som holdes utenfor internettsidene, men en part har likevel rett til å gjøre seg kjent med sakens dokumenter (partsinnsyn).  

Med få unntak får alle se opplysninger som gjelder en selv. Familiemedlemmer eller andre, har kun rett til partsinnsyn dersom de har skriftlig fullmakt fra personen det gjelder.   

Innsynsforespørsler kan bestilles direkte fra postlisten. Innsyn i dokumenter som ikke ligger på postlistene (f.eks. saker eldre enn 2018) kan bestilles på e-post eller eDialog. Dokumenter som ikke inneholder person- og /eller helseopplysninger kan bestilles på e-post, mens dokumenter som inneholder slike opplysninger skal bestilles på eDialog, som er en trygg kanal. 

Bestill eiendomsinformasjon selv 

Du kan bestille dokumenter via selvbetjeningsløsningene Infoland (eiendomsinformasjon), e-torg (digitale kart m.m) eller ePlassen (eiendomsopplysninger og kartinformasjon). Dette er betalingstjenester.  

Innsyn i byggesaker/eiendomsinformasjon kan sendes til postmottak@holmestrand.kommune.no  

Koster det noe? 

Innsyn er som hovedregel gratis, men med noen unntak. Dette vil du få informasjon om i det enkelte innsynskrav.