Å finne sin vei

Det viktigste er ikke hvor du kommer fra, men hvor du skal. Bli kjent med voksenopplæringen i Holmestrand kommune!

Voksenopplæringen er lokalisert i Sande sentrum med klasserom som er lyse og trivelige. Å være elev på voksenopplæringen, er en ny start for mange av elevene. Her treffer du deltakere fra alle verdens hjørner. Noen har flyktet fra krig og uro, andre har forlatt det trygge og kjente.

Det alle har til felles er at de ønsker å lære.

Språk er nøkkelen til veien videre

Å lære språket i et nytt land er selve nøkkelen til å finne veien videre. Grunnskolekompetanse er et steg videre mot drømmen for noen. Læringsgleden og iveren er til stede i bøtter og spann i skolens klasserom, og latteren sitter løst, for humor er viktig.

Frivillige i Sande spiller også en stor rolle for skolens elever. Det er språkkafé på biblioteket, leksehjelp etter skolen, og turgruppa er aktiv vår og høst. Bruktbutikken i Sande er et populært møtested, og også en fin arena for språkpraksis. Overskuddet går til “Alle skal med” - inkluderende fritidstilbud til barn og unge i kommunen.

Det er en spesiell stemning på voksenopplæringen, her føler du deg velkommen og inkludert, uansett hvor du kommer fra. Både elever og lærere føler at voksenopplæringen er «et godt sted å være og et godt sted å lære».

Les mer om voksenopplæringen

Jeg lærer! To fortellinger

I to fortellinger i kommunens innbyggermagasin vil du møte noen av de utfordringene voksne med lese- og skrivevansker har. Det er flere som kan kjenne seg igjen, og kanskje er du en, eller kjenner noen som strever.

Se magasinet på nett her