Bli fosterforelder for noen nær deg

Har du noen gang vurdert å bli fosterforelder? Alle barn trenger et trygt hjem. For noen er det tryggere å flytte inn til noen de allerede kjenner. Kanskje er du den som kan gi et barn en ny start – enten du er i barnets nettverk eller ønsker å åpne hjemmet ditt for et barn i kommunen.

Kjente gir trygghet

Barn og unge som trenger fosterhjem ønsker ofte å flytte til noen de kjenner. Det gjør prosessen lettere og tryggere. Ingen plass er for liten for de som trenger det mest. Barnevernstjenestene i Horten og Holmestrand jobber derfor først med å undersøke om det finnes slektninger eller nære i barnets liv som kan stille opp. Dette gjør overgangen lettere for barnet.

- Det beste for mange barn er å komme til noen de kjenner. Det gir en trygghet som kan være avgjørende for barnets trivsel og utvikling, sier Hege Klavenes, barnevernsleder i Horten. Videre uttrykker barnevernlederne at dette gjør at barna slipper å flytte bort fra barnehage, skole, venner og fritidsaktiviteter som er viktige for dem.

To smilende kvinner i høstlandskap - Klikk for stort bildeFra venstre: Sissel Bjørsvik og Hege Klavenes Horten kommune

Hvem kan bli fosterforelder?

Det er ikke bare familiemedlemmer som kan bli fosterforeldre. Også venner av familien, fotballtrenere eller andre nære personer kan være aktuelle fosterhjem. Er du nysgjerrig på hva det innebærer å bli fosterforelder, enten du bor alene eller sammen med noen, kan du ta kontakt med barnevernet for å lære mer.

Barnevernsleder i Holmestrand, Sissel Bjørsvik, oppfordrer også flere til å vurdere om de kan være aktuelle som fosterhjem.

- Vi har alltid behov for trygge, stabile voksne som kan gi barn et godt hjem. Det viktigste er omsorgsevnen, ikke om man bor alene eller har barn fra før.

Opplæring og støtte

Før man blir godkjent som fosterforelder, må man gjennom en godkjenningsprosess. Denne inkluderer blant annet samtaler om motivasjon, vurdering av helse og vandel, samt hvilke utfordringer som kan oppstå. I tillegg tilbys opplæringsprogrammet "Solid", som gir deg kunnskap og ferdigheter til å håndtere omsorgsoppgaven. For de som kjenner barnet fra før, kan barnet flytte inn før opplæringen er fullført.

I både Horten og Holmestrand får fosterforeldre også tett oppfølging gjennom veiledning og støtteordninger.

- Vi gir veiledning både individuelt og i gruppe, og tilbyr frikjøp fra arbeid der det er nødvendig, sier Klavenes.

Også behov utenfor nettverket

Det er også behov for fosterhjem utenfor barnets familie eller nettverk. Bjørsvik oppfordrer alle som er nysgjerrige til å ta kontakt:

- Selv om du ikke kjenner barnet fra før, kan du være akkurat den trygge voksenpersonen barnet trenger.

Les mer om barneverntjenesten