Bli med på byryddedagen lørdag 4. mai

“Hvis vi rydder i byer og tettsteder, bidrar vi til en ren kyst og et rent hav”, sier Hold Norge Rent, og inviterer til en nasjonal ryddedugnad med mål om å fjerne søppel i byer og tettsteder.

Ta med deg venner og familie og lag din egen ryddeaksjon, eller sjekk om det er et arrangement du kan bli med på i nærheten av der du bor.

Havet begynner i byen

De aller fleste synes det er skremmende med all plasten som har endt opp i havet, men hvordan havner egentlig søppel der? Forsøpling fra land er faktisk den største kilden til forsøpling på strender, ved kysten eller i havet.

Målt i vekt er 70-80 prosent av plasten i havet blitt transportert fra land via elver og kystlinjer.

Forsøpling fra land havner i havet på mange måter. Ting detter ut av fulle søppelkasser, tas med vinden eller av fugler, faller ut av lomma vår osv. Steder langs kysten er spesielt utsatt fordi det er så kort vei fra byrommet til sjøkanten.

Derfor er det viktig at vi holder byen vår ren og fri for forsøpling. Hvis vi rydder i byer og tettsteder, bidrar vi til en ren kyst og et rent hav!

Hvor skal jeg stille opp og hvor kan jeg rydde?

Der du selv vil! Rydd lokalt langs elver, innsjøer, strender, holmer og øyer – der du tenker det trengs en god opprydding.
Hvis du ikke vet hvor du skal rydde, kan du sjekke kartet i Rydde. Der ser du om noen allerede har opprettet en ryddeaksjon og ønsker å ha med flere.

Inviter med flere

Hvis du har lyst til å samle flere til din ryddeaksjon, kan du registrere din aksjon i Rydde.

Hvor får jeg tak i ryddeutstyr?

De fleste har det de behøver hjemme! En bærepose og noen arbeidshansker, lik dem du ville brukt ute i hagen.
Hold Norge Rent deler ut gratis ryddeutstyr til alle som vil rydde. Ønsker du våre poser og hansker kan du finne ditt nærmeste hentepunkt på Ryddes nettside.

Vis hensyn til fuglene når du rydder

I mai-måned er hekketiden i gang, og det er viktig at vi ikke forstyrrer fuglene når vi rydder. Flere områder i Norge har ferdselsforbud i perioden mellom april og juli, og derfor oppfordrer vi til å rydde i områder uten hekkende fugl.

Langs elver, i skogen og i busker og kratt hvor det sjelden ferdes mennesker, kan fuglene ligge på reir, og da er det viktig at vi ikke forstyrrer dem.

Ryddeaksjonen er først over når avfallet er håndtert

Skjærgårdstjenesten henter søppel

Husk at dere alltid kan ta kontakt til Skjærgårdstjenesten eller servicekontoret i kommunen hvis dere finner avfall som er for stort til å dra med dere, dette gjelder også hvis dere kommer over farlig avfall eller lignende.

Bli med på å rydde kyst og øyer i Vestfold for søppel! Skjærgårdstjenesten henter søppel som du melder inn.

Meld inn plukket søppel for henting

Gratis levering på våre gjenvinningsstasjoner

Du kan levere avfall etter strandrydding og rydding i nærmiljøet på en av  våre gjenvinningsstasjoner gjennom hele året.
Leveringen er gratis, men for å benytte deg av tilbudet må du blant annet registrere ryddeaksjonen på Rydde Norge.
Les mer på Vesar sine sider

Mer informasjon om Byryddedagen 2024 finner du på nettsiden til Hold Norge Rent.