Demenskoret - bli med på sangglede og fellesskap

Inspirert av NRK-serien “Demenskoret” startet i fjor koret “Forglemmegei” opp i Holmestrand kommune. Kjenner du noen som bør være med?

portrett Marianne Ous - Klikk for stort bildeDirigent Marianne Ous gleder seg til oppstarten av demenskoret. privat

- Hver tirsdag møtes en liten gjeng til sangstund i Prestegården i Sande. Her er det latter og mye sangglede. Vi beveger oss, synger sanger som henter fram gode minner og har et fellesskap der den gode praten får være i fokus,  forteller kordirigent Marianne Ous.

- Her kan man komme som man er, for som det står i en av sangene vi synger «en får værra som en er, når en itte vart som en sku.  Vi tror det sitter folk hjemme som hadde hatt godt av å være sammen med oss, og ønsker veldig å komme i kontakt med dem.

Hvem passer koret for?

Målgruppen er sangglade personer med demens som vil ha glede av det sosiale og det musikalske fellesskapet, og deres pårørende. Samtalene over kaffekoppen er også en viktig ingrediens på disse korøvelsene, både for sangere og pårørende.

Pårørendegruppe

- Koret er viktig for de pårørende og gir dem en anledning til å møte hverandre, knytte kontakter og dele erfaringer.  Vi opplever at de pårørende forsetter å komme selv om ikke lenger partneren er med  i koret fordi det er så godt å være i et fellesskap der forståelsen for egen situasjon er stor. Derfor er du velkommen selv om du ikke nødvendigvis klarer å få med deg partneren din på sangøvelse,  oppfordrer Marianne Ous.

Hjelpe til som frivillig?

Koret søker dedikerte frivillige som ønsker å bidra med den praktiske gjennomføringen av øvelsene.

Tid og sted

Tirsdager kl. 12-14 på Sande kommunelokale

Adresse: Prestegårdsalleen 8, 3070 Sande.
En øvelse varer i to timer og inkluderer god tid for kaffe og prat.

Om transport

Koret er avhengig av at pårørende kan kjøre og hente, og gjerne være igjen til et hyggelig samvær med andre pårørende.

Marianne Ous er korets dirigent

Demenskoret er et tverrfaglig prosjekt fra virksomhetene Kultur og fritid og Helse og velferd.

Demenskoret ledes av Marianne Ous, rektor på Holmestrand kulturskole. Marianne har mange års erfaring som sangpedagog og dirigent for ulike kor.

Som akkompagnatør for koret har hun med seg trekkspillvirtuos Bjørn-Petter Tøsse, som også er ansatt som lyd- og lystekniker og kulturkonsulent på kulturkontoret.

Engasjerte fagfolk fra helsesektoren er rådgivere og støttespillere i arbeidet med koret.

Er demenskoret noe for deg eller noen du kjenner?

Ta kontakt med Marianne Ous på e-post eller telefon eller fyll ut skjemaet nedenfor og du vil bli kontaktet. Eller stikk innom på en øvelse.