Digihelse er en trygg digital dialog i form av meldinger og kalender på helsenorge.no.
Kommunen er i startfasen med å innføre Digihelse, per nå er psykisk helsetjeneste koblet på. Flere tjenester kobles på i løpet av høsten 2023.
Hvorfor bruke Digihelse?
Bruk av Digihelse er frivillig. For deg som innbygger blir det enklere å ta kontakt med tjenesten når det passer for deg, du slipper telefonkø og kan enkelt gi beskjed når det er nødvendig å endre eller avbestille avtaler.
Digihelse forklart
KS
Send meldinger til din tjeneste via helsenorge.no
Ved hjelp av Digihelse-løsningen kan innbyggerne logge seg inn på helsenorge.no og:
- sende og motta meldinger fra helse- og omsorgstjenestene i kommunen
- se avtaler om hjemmebesøk og avbestille besøk
- få varsler om utførte hjemmebesøk på tekstmelding eller e-post
Innlogging via helsenorge.no
For å logge inn på helsenorge.no må du bruke BankID, BankID på mobil, Buypass ID eller Commfides e-ID. Innloggingen har sikkerhetsnivå 4, som betyr at løsningen er trygg, og gir muligheten til å utveksle sensitive opplysninger.
Hva må til for å ta Digihelse i bruk?
Du må, via helsenorge.no - samtykke til digital samhandling. Innbyggerne som skal ha digital samhandling, må ha tjenester i kommunen fra før av, og de tjenestene må være aktivisert i kommunens systemer.
Du vil via Helsenorge kunne se om tjenesten er aktiv, og kunne velge tjenesten du vil ha dialog med. Meldingen vil komme inn i de ansattes pasient- og journalsystem, og de ansatte på den aktuelle tjenesten vil kunne følge opp.
Pårørende kan få tilgang til tjenestene med fullmakt fra brukeren.
Les mer om digihelse
Se også digital helsestasjon hvor alle innbyggere kan ha dialog med helsestasjon
Magasin 2023
Holmestrand kommune
Årets innbyggermagasin
Denne artikkelen var først å lese i årets innbyggermagasin. Innbyggermagasinet ble sendt ut til deg i posten forrige uke. Du kan også hente et eksemplar på ditt nærmeste bibliotek, eller lese magasinet på nett her