Kildekritikk – er det så viktig da?

Kildekritikk, det å være kritisk til det du leser og hvem avsender er, er noe du bør praktisere daglig.

Hvem som helst kan legge ut informasjon på internett og sosiale medier. Når vi nå ser en økende trend av desinformasjon – feilaktig informasjon lagt ut med vilje for å skape forvirring, blir situasjonen mer komplisert. Men det er også viktig å ha kildetillit. Å vite hvilke kilder du kan stole på og hvor du kan gå for å få korrekt informasjon.

Om du opplever mange sterke følelser av å lese noe, er det fordi det er skrevet for å få deg til å reagere. Da er det lurt å stoppe opp og tenke deg om. Jo mer du reagerer, jo mindre er sjansen for at du sjekker opp om det du leser faktisk stemmer.

Et godt utgangspunkt er å se på kontekst. Er det direkte og fullt gjengitte sitater? Er bilde tatt nå, eller hentet fra en annen situasjon? Hva skjer utenfor bildet eller før det ble tatt? Mye kan få en helt annen betydning, når man tar det ut av den opprinnelige situasjonen.

Troverdig, objektiv, nøyaktig og egnet

Noe annet du kan se på er TONE. Det står for Troverdig - kan du stole på kilden? Er kilden en navngitt person? Har personen kompetanse på dette området? Objektiv - er kilden nøytral i sin gjengivelse? Politisk motivert? Hvem betalte for dette? Nøyaktig - er det juks/slurv å spore? Gjengis kilder og er de bekreftet?  Og Egnet - gir kildene svar på det du behøver?

Det er også lurt å lese på flere nettsider. Skrives det samme eller er det avvik? Har saken blitt plukket opp av de store mediehusene?

Faktisk.no er et fint nettsted å bruke. De er en ideell og uavhengig redaksjon for faktasjekk av samfunnsdebatten og det offentlige ordskiftet i Norge. Jobben deres er å hindre spredning av oppdiktede meldinger som utgir seg for å være ekte nyheter. De har også en skoleavdeling med temaer og ressurser som er fine for alle; tenk.faktisk.no.

Hånd som holder Magasin 2023 - Klikk for stort bildeMagasin 2023 Holmestrand kommune

Bli mer kildekritisk med biblioteket

Denne teksten er en kortversjon av et Digihjelp-foredrag holdt på Holmestrandbibliotekene våren 2023.

Foredraget holdes igjen høsten 2023. Følg med på nettsiden til Holmestrandbibliotekene.

Denne artikkelen er også å lese i årets innbyggermagasin.