Kommuneplanens arealdel er vedtatt

Våre folkevalgte har sluttbehandlet kommuneplanens arealdel, og bestemt hvordan arealene i vår kommune skal utvikles og forvaltes i fremtiden.

Kommuneplanens arealdel for perioden 2023-2035 ble vedtatt 19. juni. Vedtaket kan ikke påklages.

Her finner du vedtatt arealdel med gjeldende dokumenter

Kommuneplanlegger Håkon Randal arbeider med Holmestrand kommune sin nye kommuneplan - Klikk for stort bildeKommuneplanlegger Håkon Randal med FN sitt bærekraftmål nummer 11: Bærekraftige byer og lokalsamfunn Holmestrand kommune

Første kommuneplan for nye Holmestrand kommune

Holmestrand kommune består av de tidligere kommunene Hof kommune, Sande kommune og Holmestrand kommune.

Med nylig vedtatt arealdel, har nå den nye kommunen fått sin første kommuneplan, med tilhørende samfunnsdel og arealdel.

- Totalt sett sikrer arealdelen en offensiv utviklingsstrategi for boligbygging, sentrums- og næringsutvikling, sier kommuneplanlegger Håkon Randal.

De fleste områder får muligheten til befolkningsvekst og vedlikehold, også utenfor hovedsentrene.

- Det er også muligheter for næringsvirksomhet, i tråd med kommunens mål om å være en næringsoffensiv vekstkommune, forteller Randal.

Utvikling og bærekraft må balanseres

Utvikling og bærekraft må balanseres i arealplanarbeidet.

- I den nye arealdelen er det gjort en rekke endringer i arealbruk med særlig hensyn til jordvern og vannkilden Eikeren og Bergsvann, forteller Randal.

Samlet sett er ca. 400 dekar med dyrka og dyrkbar mark endret til landbruk,- natur- og friluftsformål fra ulike utbyggingsformål.

- Rundt Eikeren og Bergsvannet er en god del utbyggingsarealer redusert eller tatt ut av kommuneplanen. Begrensing av ny bebyggelse her, samt egen hensynssone med bestemmelse er viktige grep som bidrar til å styrke drikkevannshensynet i Eikernvassdraget.

- Over 120 kulturminner fikk inntegnet egen hensynsone i kommuneplankartet. Dette bidrar til å ivareta den lokale kulturarven vår, særlig med tanke på at Holmestrand er en kommune med stor utvikling, forteller Randal.

Hva er en kommuneplan?

Kommuneplanen består av en samfunnsdel som sier hvordan vi skal utvikle kommunen som et samfunn og organisasjon, og en arealdel med plankart og bestemmelser, som sier hvordan vi skal utvikle arealene i samsvar med mål fastsatt i samfunnsdelen.

Kommuneplanens samfunnsdel ble vedtatt i 2022.  (PDF, 8 MB)
Kommuneplanens arealdel ble vedtatt i 2024

Mer om kommuneplanen

Se kommunestyrets behandling av arealdel

Her kan du se kommunestyrets diskusjon om kommuneplanens arealdel 19. juni.