Når kan du hente selvtest på ditt lokale bibliotek?

Innbyggere som burde teste seg for korona kan hente selvtest ved våre tre biblioteker i betjent åpningstid.

Se åpningstidene her

Fra 1. juli 2022 er det ikke lenger en generell anbefaling om å teste seg for korona dersom du har luftveissymptomer. Teststasjonen i Holmestrand tester i de tilfeller legen din har vurdert at det er behov for test. Vi tester kun kommunens innbyggere. Du kan kontakte teststasjonen i Holmestrand per telefon for å ta test, eller hente ut selvtest. Testen er gratis.

Vi deler ikke ut selvtester i disse tilfellene

Det er ikke anledning for firmaer eller organisasjoner til å hente ut tester til bruk på arbeidsplasser eller ved arrangement. Til disse formålene må man kjøpe tester selv.

Her kan du hente selvtest

Her kan du hente ut selvtest

Slik gjennomfører du en selvtest

'

Slik tolker du resultatet av testen - Klikk for stort bildeSlik tolker du resultatet av testen Scan fra pakningsvedlegg

Selvtesten er enkel å bruke. Du leser av svaret på testpinnen etter femten minutter. Ta testen den dagen du har fått beskjed om.

• Testpinnen: Føres 2-3 cm inn i fremre nese og roteres rundt fire ganger (totalt 15 sekunder) i hvert nesebor.
  • Reagensrøret: Rotér testpinnen i væsken mer enn ti ganger før du tar ut pinnen og setter korken på reagensrøret med spissen opp.
  • Testbrikken: Drypp fire dråper i sirkelen. Ikke rør eller beveg testbrikken.
  • Resultatet avleses etter 15 minutter (minimum) og 30 minutter (maks).