Å komme tidlig i gang med hjelp er viktig, og kan forhindre at vanskelighetene blir for store. Når du har sagt fra, er det barneverntjenestens jobb å vurdere hvordan meldingen skal følges opp.
Det er vanlig å frykte at man overreagerer eller overtolker bekymringsverdige signaler. Mange lurer på om det de ser kanskje ikke er alvorlig nok, eller om en melding kan skape unødige problemer. Det er barneverntjenestens oppgave å vurdere bekymringene, og om hjelp er nødvendig.
Alle offentlig ansatte og en rekke private yrkesutøvere med profesjonsbestemt taushetsplikt, har plikt til å melde fra til barnevernet hvis de er alvorlig bekymret for et barn.
Slik melder du fra
Du kan melde fra til barneverntjenesten skriftlig, muntlig over telefon, ved personlig oppmøte eller via dette digitale skjemaet.
Bekymringsmeldinger for privatpersoner
Bekymringsmeldinger for offentlig ansatte og fagpersoner med meldeplikt
Vi anbefaler at du bruker det digitale skjemaet for sikker og effektiv innsendelse av bekymringsmelding til barneverntjenesten. Dersom du ikke har mulighet til å bruke det digitale skjemaet eller hvis du vil være anonym overfor barneverntjenesten, kan du laste ned meldingsskjemaet (PDF, 152 kB) som du fyller ut og sender til barneverntjenesten i Holmestrand kommune. Dette må sendes i posten, da personsensitive opplysninger ikke skal sendes på e-post.
Du kan også melde bekymring eller drøfte om det bør sendes en bekymringsmelding ved å ringe oss.
Mer informasjon om å melde bekymring til barnevernet finner du på bufdir.no.
Vanlige spørsmål ved bekymringsmelding
Både som privat og offentlig melder kan du ringe barneverntjenesten og drøfte dine bekymringer anonymt før du bestemmer om du skal melde eller ikke.
Privatpersoner må ikke oppgi navn når de kontakter barneverntjenesten, men barneverntjenesten oppfordrer likevel at du sier hvem du er fordi det gir saken troverdighet.
Når du melder fra til barneverntjenesten kan du melde fra med fullt navn eller være anonym:
- Du kan stå frem med navn både overfor familien og barneverntjenesten. Da vil foreldrene i saken bli informert om at det er du som melder
- Du kan melde inn saken anonymt, slik at verken barnevern eller foreldre vet hvem som melder. Husk at familien får mulighet til å se meldingen, hvis du for eksempel skriver at du er tante til barnet, kan du lett bli gjenkjent
- Du kan stå frem med navn overfor barneverntjenesten, men be om at dette ikke gjøres kjent for foreldrene. Dersom du velger dette alternativet, vil anonymiteten kunne bli opphevet dersom barneverntjenesten fører sak om omsorgsovertakelse, og saken må i retten
Dersom du melder fra kan dette bidra til at barnet og barnets familie får den hjelpen de trenger. De aller fleste som får hjelp av barneverntjenesten får hjelpen hjemme. Omsorgsovertakelse skjer bare i de mest alvorlige tilfellene.
Det er barneverntjenesten i kommunen som følger opp bekymringsmeldingen din.
Når du har sendt inn bekymringsmelding skal barneverntjenesten gjennomgå meldingen og vurdere om den skal følges opp med en undersøkelse, eller om den skal henlegges. Dette skal barneverntjenesten gjøre innen en uke fra bekymringsmeldingen ble mottatt.
Barneverntjenesten skal normalt gi deg en bekreftelse på at meldingen er mottatt innen tre uker (Gjelder ikke hvis du melder anonymt). Barneverntjenesten har taushetsplikt, og derfor vil du ikke få informasjon om hvordan barneverntjenesten følger opp barnet og familien.
Dersom barneverntjenesten starter en undersøkelse, kan det hende de tar kontakt med deg for å få mer informasjon. Barneverntjenesten kan også ta direkte kontakt med barnets foreldre eller barnet selv for å få mer informasjon. I tillegg vil barneverntjenesten be barnet og foreldrene om samtykke til å få mer informasjon fra eksempelvis skole, barnehage, helsestasjon, NAV, familie osv.
Nei, barneverntjenesten har taushetsplikt. Offentlige meldere vil få tilbakemelding om det settes i gang tiltak eller ikke.
Gjennom undersøkelsen skal barneverntjenesten avklare om og hvordan barnet og familien kan få hjelp.
Dersom situasjonen for det aktuelle barnet fortsatt er bekymringsfull eller har forverret seg, er det viktig at du på ny tar kontakt med barneverntjenesten.
Besøksadresse/postadresse
Langgaten 45, 3080 Holmestrand
Telefon kl. 8-15 alle hverdager
95 44 20 20
E-post
barneverntjenesten@holmestrand.kommune.no
(Ikke send personsensitiv informasjon på e-post)
Akutt hjelp
Dersom det er behov for akutt hjelp på kveld, natt og helg kan Barnevernvakta i Vestfold kontaktes på telefon 33 31 02 03.