Tjenestebeskrivelser helse, mestring og omsorg

5 Brukerstyrt personlig assistent (BPA)

Beskrivelse:

Tjenesten er personlig assistanse, organisert som brukerstyrt personlig assistanse (BPA). Personlig assistanse omfatter praktisk bistand og opplæring og støttekontakt.

Retten omfatter også avlastningstiltak for personer med foreldreansvar for hjemmeboende barn under 18 år med nedsatt funksjonsevne.

Tjenesten kan omfatte:

Praktiske gjøremål i dagliglivet, som for eksempel renhold, klesvask og matlaging.

Personlige gjøremål, som for eksempel personlig hygiene og på-/avkledning.

Bistand til en meningsfull fritid, som for eksempel å oppsøke sosiale arenaer.

Tjenesten omfatter ikke omfattende helsehjelp. Behov for hjelp til helsetjenester tildeles i eget vedtak og håndteres som hjemmesykepleie.

BPA innebærer tildeling av et nærmere bestemt antall timer pr uke, etter en individuell vurdering. Bruker eller brukers arbeidsleder har ansvar for å planlegge bruken av timene, slik at hjelpebehovet dekkes. Omfanget av tjenester skal være tilsvarende som om tjenester ble organisert på annen måte.

I Holmestrand kommune kan den som innvilges tjenester organisert som BPA velge om det ønskes at kommunen skal organisere tjenesten eller om det ønskes at en privat leverandør organiserer denne (fritt brukervalg). Holmestrand kommune har avtale med flere private leverandører av BPA.

Målgruppe:

Personer med et sammensatt og omfattende behov for tjenester og som er i stand til å være arbeidsleder for sin(e) assistenten(er).

Personer som ikke er i stand til å ivareta denne rollen selv, og som har andre som kan bistå seg med dette.

Familier med barn med nedsatt funksjonsevne.

Tildelingskriterier:

  • Søker er under 67 år med langvarig og omfattende behov for personlig assistanse. Med langvarig behov menes behov over 2 år.
  • Søker er vurdert til å ha tjenestebehov på minst 32 timer pr uke.
  • Er hjelpebehovet vurdert til å være mellom 25 og 32 timer har søker rett til å få vurdert tjenesten organisert som BPA, hvis ikke kommunen kan dokumentere at det er vesentlig dyrere med BPA enn annen organisering av tjenester.
  • Er hjelpebehovet vurdert til å være under 25 timer, kan tjenesten tildeles som BPA dersom det vurderes som mer hensiktsmessig enn annen organisering av tjenestene.
  • Søker er vurdert til å kunne være arbeidsleder. I særskilte tilfeller kan arbeidslederrollen ivaretas av andre. Arbeidslederrollen er ulønnet.
  • Rettigheten omfatter ikke tjenester som punktvis krever flere enn én tjenesteyter til stede samtidig eller nattjenester, med mindre brukeren kontinuerlig har behov for slike tjenester.
  • Tjenester som er organisert som vanlige omsorgstjenester skal være vurdert, og utprøvd der det er hensiktsmessig, før tjenester organisert som BPA kan søkes.

Vi forventer at arbeidsleder:

  • Deltar på arbeidslederkurs.
  • Oppfyller sine forpliktelser i henhold til arbeidsmiljølovens bestemmelser.
  • Ansetter assistenter i samarbeid med arbeidsgiver, og gir nødvendig opplæring og mulighet for å utvikle seg i jobben.
  • Leier inn vikarer ved sykdom og ferie avvikling.
  • Sørger for et godt og forsvarlig arbeidsmiljø, jf Arbeidsmiljøloven.
  • Sørger for at assistenten har en forutsigbar arbeidshverdag.
  • Planlegger arbeidstiden ved å utarbeide turnus/arbeidsplan innenfor vedtakets rammer og gjeldene lov- og avtaleverk.
  • Holder regnskap med timeforbruket.
  • Utarbeider arbeidsbeskrivelse som er detaljert nok til at assistentene kan utføre oppgavene etter hensikten.
  • Melder fra til kommunen dersom bruker i perioder ikke har behov for å benytte BPA, for eksempel ved innleggelse i sykehus eller annen institusjon.


Pris for tjenesten:

Det beregnes egenbetaling for den delen av tjenesten som omhandler praktisk bistand som ikke er til personlig stell og egenomsorg. Betaling beregnes ut fra husstandens samlede inntekt etter betalingssatser som vedtas av kommunestyret.

Lovhjemmel:

Helse- og omsorgstjenesteloven § 3-8

Pasient- og brukerrettighetsloven § 2-1 d