Reglement for hovedutvalgene

Vedtatt av kommunestyret 30. oktober .2019 i sak 27/19.

Hovedutvalgene - valg og sammensetning

Følgende hovedutvalg er opprettet av kommunestyret med hjemmel i kommuneloven § 5-7:

  • Hovedutvalg for kultur, oppvekst og frivillighet
  • Hovedutvalg for helse, sosial og omsorg
  • Hovedutvalg for regulering, kommunalteknikk og miljø

Utvalgene opprettes for fire år. Hvert av hovedutvalgene skal ha 7 medlemmer med varamedlemmer. Blant medlemmene i utvalgene velger kommunestyret leder og nestleder, blant kommunestyrets medlemmer. Medlemmene og varamedlemmene bør velges blant kommunestyrets medlemmer. Det velges varamedlemmer for hver av medlemmene. Varamedlemmene føres på liste etter prioritet for hvert parti eller gruppering av partier. Hvert parti eller gruppering av partier skal ha ett varamedlem mer enn antall medlemmer i utvalget.

Hovedutvalgenes ansvar

Hovedutvalg for kultur, oppvekst og frivillighet (HKOF) har ansvar for:

  • Skole/SFO
  • Barnehage
  • Barnevern
  • PPT
  • Idrett
  • Friluftsliv
  • Kirke/livssyn
  • Kultur
  • Voksenopplæring

Hovedutvalg for helse, sosial og omsorg (HHSO) har ansvar for:

  • Hjemmetjenesten
  • Omsorgstjenester
  • Sykehjem
  • Sosiale tjenester i NAV
  • Andre sosialtjenester
  • Tjenestekontor
  • Tilrettelagt arbeid og opplæring
  • Helsevern
  • Psykisk helsevern
  • Miljørettet helsevern
  • Folkehelsearbeid
  • Forebyggende tiltak innen helse og omsorg
  • Salgs- og skjenkebevillinger
  • Tilsynsordning for salg av tobakksvarer

Hovedutvalg for regulering, kommunalteknikk og miljø (HRKM) har ansvar for:

  • Reiseliv
  • Reguleringsplan
  • Trafikksikkerhet
  • Kommunale bygg
  • Næring, som ikke ligger til formannskap
  • Landbruk- og skogbruk
  • Klima og miljø
  •  Havnesaker
  • Fisk-, vilt- og naturforvaltning
  • Selvkost vann, avløp og renovasjon

Hovedutvalgenes myndighet

Utvalgene kan uttale seg i alle saker som har betydning for oppgaver og virksomhet innen sine ansvarsområder.

Utvalgenes delegerte vedtaksmyndighet fremgår av Holmestrand kommunes delegeringsreglement, vedtatt av kommunestyret.

I saker utvalgene selv ikke kan avgjøre, innstiller utvalgene til kommunestyret.

Utvalgene kan ikke selv opprette arbeidsutvalg.

Utvalgene kan ikke delegere vedtaksmyndighet til utvalgsleder. 

I saker der utvalgene har vedtaksmyndighet, har det instruksjonsmyndighet overfor kommunedirektør/rådmann. Denne myndigheten utøves i form av vedtak i utvalget.

Saksbehandling

Kommunelovens kapittel 11, og reglement for saksbehandling i folkevalgte organer, vedtatt av kommunestyret, gjelder for kommunestyrets virksomhet.

Utvalgene har rett til innsyn i alle kommunale saksdokumenter innenfor sitt ansvarsområde, med de begrensninger som følger av kommuneloven § 11-13.

Kommunedirektør/rådmann sørger for sekretariatsbistand til kommunestyret.

Ikrafttreden

Dette reglementet trer i kraft 30. oktober 2019.

Reglementet kan endres av kommunestyret selv