Ordensreglement for Holmestrandsskolen

3 § 7 Presisering av regelverket

§ 7 Presisering av regelverket 

§ 7.1 Fravær 
Elevene har rett og plikt til grunnskoleopplæring. 

Alt fravær meldes omgående av foreldre/foresatte. Ugyldig fravær er brudd på ordensreglementet og skal tillegges vekt når oppførselskarakterer fastsettes. Elevens foresatte skal varsles ved ugyldig fravær, både ved gjentatt forsentkomming og annet fravær for å få klarlagt årsaker til dette fraværet. 

Når det er forsvarlig, kan skolen etter søknad gi den enkelte elev permisjon i inntil 2 uker (jf. oppl. § 2-11). 

§ 7.2 Vurdering av orden og oppførsel 
Vurdering i orden og oppførsel gjøres etter reglene om orden og oppførsel i dette reglementet, jf. §§ 4 og 5. Elevens orden og oppførsel kan ikke vurderes ut fra andre vurderingsgrunnlag enn dette. Hovedgrunnlaget skal være oppførsel siste halvåret. 

Karakterene i orden og oppførsel vil vanligvis bli satt ned ved gjentatte brudd på en eller flere regler. Karakterene kan også settes ned ved enkelthendelser dersom regelbruddet er et spesielt grovt brudd på reglementet (jf. forskrift til oppl. § 3-4). 

I vurderingen av orden og oppførsel skal det tas hensyn til elevens forutsetninger (jf. forskrift til oppl. § 3-4).

§ 7.4 Bortvisning 
Bortvisning er hjemlet i opplæringslovens § 9a – 11 og er den mest alvorlige sanksjonen i grunnskolen. Den kan bare brukes i de mest alvorlige tilfellene eller ved gjentatte brudd på ordensreglementet. 
Elever kan vises bort fra undervisningen for enkelttimer (inntil to timer) eller for resten av skoledagen. Bortvisning inntil to timer kan avgjøres av lærer, dersom rektor formelt har delegert dette, og krever ikke enkeltvedtak etter forvaltningsloven. Bortvisning for resten av dagen krever enkeltvedtak fattet av rektor. 

Foresatte til elever på 1.–7. årstrinn skal varsles før det blir satt i verk bortvisning for resten av dagen. 

Elever på 8.-10. trinn kan vises bort for resten av dagen og inntil tre dager. Bortvisning krever enkeltvedtak fattet av rektor. Vedtaket stiles til foresatte og kan påklages etter forvaltningsloven §§ 28, 29. Klagen i seg selv gir ikke oppsettende virkning, men eleven/foresatte har likevel rett til å be om utsatt iverksetting jf. forvaltningsloven § 42. 

Før det blir gjort vedtak om bortvisning, skal skolen ha vurdert og eventuelt dokumentert andre tiltak.

§ 7.5 Beslag/inndragning av gjenstander 
På skolens område er det ikke tillatt med gjenstander som kan benyttes til å skade andre, hvis ikke gjenstanden bare skal benyttes til andre lovlige formål. 

Gjenstander som benyttes slik at de forstyrrer undervisning, kan inndras for resten av timen eller resten av dagen. Dette gjelder blant annet mobiltelefoner, smart-klokker og andre private, digitale enheter. 

Gjenstandene kan beslaglegges av skolen. Ulovlige gjenstander overleveres politiet. Andre beslaglagte gjenstander overleveres til eleven etter skoletid (samme dag)

§ 7.6 Rusmidler 
Tobakk, snus, e-sigaretter, alkohol, narkotika eller andre rusmidler er ikke tillatt i skoletiden. Skolen skal beslaglegge rusmidlene. Tobakk, snus, e-sigaretter og alkohol overleveres til foresatte. Ulovlige rusmidler overleveres til politiet.

§ 7.7 Bruk av ansiktsdekkende plagg 
Pedagogiske hensyn medfører at bruk av plagg som helt eller delvis dekker elevens ansikt (finlandshette, nikab o.l.), ikke er tillatt i skoletiden. Det er behov for kommunikasjon mellom elev og lærer for å gi eleven et forsvarlig opplæringstilbud. Forbudet gjelder ikke luer og hijab. Skjerf eller buff kan benyttes utendørs til å beskytte av ansiktet på særlig kalde dager.

§ 7.8 Skade/hærverk 
Ved skade eller hærverk på skolens bygninger og eiendeler kan eleven i tillegg til å bli ilagt sanksjoner etter dette reglementet, også bli erstatningsansvarlig (skadeerstatningsloven § 1-1). Foresatte kan bli erstatningsansvarlige etter skadeerstatningslovens regler (skadeerstatningsloven § 1-2). 
Eleven kan gis anledning til å utbedre skadene selv, dersom dette anses hensiktsmessig.

§ 8 Straffbare forhold 
Skolen skal som hovedregel anmelde straffbare forhold til politiet. Med straffbare forhold menes brudd på norsk lov. Skolen skal drøfte spørsmålet om anmeldelse med foresatte til den eleven som vurderes anmeldt. Dersom de foresatte ikke ønsker at det skal anmeldes må skolen konkret avveie dette mellom hensynet til den enkelte elev, skolens generelle oppdrageransvar og alvorlighetsgraden ved forholdet. 

Dersom skolen beslutter å anmelde eleven, skal dette begrunnes skriftlig til elevens foresatte, uavhengig av om foreldrene er enig i anmeldelsen eller ikke. Elevens foresatte skal så raskt som mulig varsles muntlig samtidig som politiet anmodes om bistand. Foresatte skal uansett varsles skriftlig dersom politiet er kontaktet. Dersom den fornærmende er en medelev, avgjør eleven/elevens foresatte om forholdet skal anmeldes.

§ 9 Fremgangsmåte ved vedtak om tiltak og sanksjoner 
Eleven har rett til å uttale seg til den som treffer avgjørelsen, før det besluttes sanksjoner eller treffes vedtak som nevnt under § 6. 

Ved alvorlige eller gjentatte regelbrudd (jf. §§ 4 og 5) der det er aktuelt med sanksjoner som nevnt i § 6 punktene h - l, skal det fattes vedtak etter forvaltningsloven § 2. 

Elevens foresatte skal varsles og ha rett til å uttale seg før vedtak fattes. 

Vedtaket kan påklages av foresatte etter forvaltningsloven § 28. Fristen for å klage er 3 uker fra det tidspunkt de foresatte har mottatt enkeltvedtaket, jf. forvaltningsloven § 29. En eventuell klage skal sendes til skolen. Dersom skolen ikke omgjør vedtaket, vil klagen bli sendt til Statsforvalteren i Vestfold og Telemark som er endelig klageinstans.

 Sanksjoner kan bare benyttes overfor den eller de elevene som har gjort seg skyldig i brudd på ordensreglementet. Kollektiv avstraffelse er ikke tillatt. 

Skolen kan ikke benytte andre sanksjoner enn dem som er omtalt i dette reglementet.