Ordensreglement for Holmestrandsskolen

2 Del 2: Regler og konsekvenser ved regelbrudd

Holmestrandsskolen skal gi elevene de beste muligheter for læring og utvikling. Alle må derfor bidra til å skape et godt læringsmiljø for både elever og ansatte ved å følge vanlige regler for hvordan man oppfører seg. 

§ 4 Regler for orden 
Elevene skal: 

  • møte presis til timer og avtaler
  • møte forberedt til opplæringen
  • gjøre skolearbeidet til avtalt tid
  • ha med nødvendig utstyr
  • holde orden i skolesaker/utstyr 

 

§ 5 Regler for oppførsel 
Elevene skal: 

  • være til stede i undervisningstimene
  • bidra til ro med tilpasset arbeidslyd
  • vise hensyn og respekt for medelever, ansatte og andre som de møter i skolehverdagen
  • rette seg etter beskjeder fra ansatte
  • ta vare på alt som tilhører skolen og følge skolens regler for bruk av hjelpemidler og annet spesialutstyr
  •  vise nettvett og følge skolens regler for bruk av mobiltelefoner, datautstyr og digitalt utstyr 

 

Skolen aksepterer ikke at noen:

  • utsetter medelever eller voksne i skolemiljøet for krenkende ord eller handlinger som mobbing, diskriminering, psykisk eller fysisk vold, rasisme, trakassering eller utestenging på skolen, skoleveien eller gjennom digitale medier
  • fusker i skolearbeidet
  • tar med eller benytte gjenstander som kan skade personer, bygning eller inventar på skolens område
  • forlater skolens område uten tillatelse
  • har med søtsaker til skolen uten spesiell tillatelse
  • bruker tobakk, snus eller e-sigaretter
  • har med, bruker eller er påvirket av alkohol, narkotika eller andre rusmidler
  • bruker plagg som helt eller delvis dekker ansiktet. Skjerf, buff eller tilsvarende kan benyttes utendørs til å beskytte ansiktet på særlig kalde dager 

 

§ 6 Konsekvenser ved regelbrudd 
Alle konsekvenser ved regelbrudd skal være av en slik art at eleven forstår hvilke regler som er brutt og hvorfor skolen må reagere på dette. Eleven skal, hvis det er mulig, få anledning til å gjøre opp for seg. 

Holmestrandsskolen kan benytte følgende sanksjoner ved regelbrudd: 

  1. anmerkning
  2. skriftlig advarsel til elev
  3. kontakt med foresatte
  4. skriftlig melding til foresatte
  5. pålegg om oppgaver for å rette opp skade som er påført skolens eiendom eller eiendeler (rydde søppel, vaske gulv, fjerne tagging og lignende)
  6. tilstedeværelse på skolen før eller etter skoletid i forbindelse med samtaler eller for å utføre pålagte oppgaver
  7. beslaglegge farlige gjenstander som kan benyttes til å utøve skade på andre
  8. sette ned karakter i orden og/eller oppførsel etter gjentatte regelbrudd dersom foresatte på forhånd er varslet, jf. forskrift til oppl. § 3-6 og § 3-8. Ved særlig grove enkelthendelser kan også karakter settes ned, jf. forskrift til oppl. § 3-4.
  9. bortvisning fra undervisningen for enkelttimer (inntil to timer) eller bortvisning for resten av dagen (oppl. § 9a-11)
  10. bortvisning fra undervisningen inntil tre dager (gjelder kun 8. – 10. trinn, oppl. § 9a-11)
  11. bytte klasse midlertidig eller permanent
  12. midlertidig skjerming, med undervisning og/eller pauser på et egnet sted
  13. i helt spesielle tilfeller kan kommunen vedta et midlertidig eller permanent skolebytte (oppl. § 9a-12)