Åpner for trafikk i Revåveien

På grunn av dårlige grunnforhold har deler av Revåveien i Sande sentrum vært stengt siden høsten 2022. Nå åpner veien igjen.

Nye og mer omfattende grunnundersøkelser viser at grunnforholdene er utfordrende, men gode nok til at det kan gå trafikk på den aktuelle strekningen. Fylkeskommunen åpner derfor nå for trafikk, men har nedklassifisert veien slik at kjøretøy over 7,5 tonn totalvekt må benytte andre veier enn Revåveien.

Portrett av mann som fremstår nøytral foran rådhuset - Klikk for stort bildeGunnar Berg Treidene i Vestfold fylkeskommune Holmestrand kommune

- Vi tenker sikkerhet først fremst og vil derfor åpne veien med en lavere bruksklasse enn tidligere. Slik vi ser det nå vil det ikke være fornuftig å slippe opp for kjøretøy med totalvekt på mer enn 7,5 tonn. I praksis vil dette si at personbiler, varebiler, små og- mellomstore traktorer og små lastebiler kan bruke veien, men ikke tungtransport som lastebiler og vogntog. Ny skiltplan er utarbeidet og nye skilter kommer på plass allerede i morgen, sier direktør for samferdsel i Vestfold fylkeskommune Gunnar Berg Treidene.

Det var i forbindelse med riving og planer om bygging på Kornmagasintomta høsten 2022 det ble satt i gang kontroll av grunnforholdene langs veien, og ned mot elva. Resultatene av grunnundersøkelsene var ikke oppløftene, og førte til at veien ble stengt.

Overvåker grunnforholdene

For å ha full kontroll på situasjonen vil det i tiden som kommer bli foretatt regelmessige målinger, for å se om grunnen endrer seg, samtidig som det igjen blir trafikk på veien.

- Med disse grunnforholdene ser vi for oss at dette blir en permanent løsning. I samarbeid med NVE og Statens vegvesen har vi kommet fram til at veien er trygg. Arbeidet med å stabilisere grunnen ytterlig vil kun gi en marginal endring av stabiliteten, og ha en altfor stor kostnad til at det kan gjennomføres, sier Treidene.

• Som tidligere vil det være forbudt for lastebil og trekkbil å kjøre inn i Fila, unntatt for varelevering.
  • For de som kjører tungtransport er omkjøring tydelig skiltet og det finnes gode alternative fremkomstmuligheter, blant annet på den nye fylkesveien.