Bekymringsmeldinger til barnevernet

- Så langt vi kan kontrollere har Holmestrand mottatt bekymringsmeldinger til barnevernet slik vi skal, sier kommunalsjef Inga Marie Faleide.

Portrett Inga Marie Klæboe Faleide - Klikk for stort bildeInga Marie Klæboe Faleide Holmestrand kommune

I dag avholdt Bergen kommune en pressekonferanse der de fortalte at en feil hos IT-leverandøren Visma har medført at bekymringsmeldinger ikke har kommet frem til kommunens barnevernstjeneste. Svært mange kommuner benytter samme fagsystem som Bergen, og potensielt kunne opp mot 250 kommuner være rammet av feilen.

- Det er svært alvorlig dersom bekymringsmeldinger ikke kommer fram til barnevernet. Vi benytter det aktuelle fagsystemet, og samme metode for overføring av bekymringsmeldinger som Bergen, Oslo og flere andre kommuner. Vi har nå gjennomgått all kontakt mellom vårt system og den nasjonale portalen for bekymringsmeldinger. Alt tyder på at samtlige bekymringsmeldinger sendt til vår barneverntjeneste har kommet frem slik de skal. Dette tyder på at vi ikke er rammet av feilen hos Visma, men vi har ikke mulighet til å undersøke lenger tilbake i tid enn til 1. desember 2022, sier kommunalsjef Inga Marie Faleide.

Ingen feil funnet

Det er ikke funnet noen feil i Holmestrand i den perioden.

Systemet fungerer

- Vi har vært i kontakt med Visma i dag. Budskapet deres er at problemet nå skal være løst, og vi har allerede gjennomført den oppdateringen av systemet som vi har blitt bedt om å gjøre, sier Faleide.