Kreftkoordinatorene ber deg bli bøssebærer for TV-aksjonen

Heidi Eriksen og Hanne Teigstad er kreftkoordinatorer i Holmestrand kommune. Nå oppfordrer de alle innbyggere til å melde seg som bøssebærere for årets TV-aksjon til Barnekreftforeningen.

Kreftkoordinatorene Heidi Eriksen og Hanne Teigstad - Klikk for stort bildeKreftkoordinatorene Heidi Eriksen og Hanne Teigstad oppfordrer til å gå med bøsse for å hjelpe familier med alvorlig syke barn. Holmestrand kommune

Annenhver dag får et barn i Norge kreft, og hver uke blir ti barn født med hjertefeil. Når et barn blir alvorlig syk, rammes hele familien og en verden raser sammen. Ofte må barnet reise langt for å få livsviktig behandling og familien blir splittet i lange perioder.  Årets TV-aksjon går til Barnekreftforeningen, og til bygging av familiehus for alvorlig syke barn og deres pårørende.

Bli bøssebærer

Kommunen tilbyr hjelp ved kreftdiagnose

Heidi Eriksen og Hanne Teigstad er spesialutdannete sykepleiere, spesialisert på pasienter som har fått en kreftdiagnose. For tiden følger de opp 130 brukere med kreftdiagnose og deres familier, mange av dem over mange år.

-  Vi kreftkoordinatorer er et lavterskeltilbud. Når man får beskjeden på sykehuset at det er kreft så får man informasjon at vi finnes i Holmestrand kommune. Da er det bare å ta en telefon til oss. Vi legger opp slik at det ikke blir noe særlig ventetid. Vi kommer hjem til en førstegangssamtale for å se hvordan vi kan hjelpe, forteller Heidi Eriksen.

Som bøssebærer hjelper du med å bygge familiehus

Søndag 20. oktober går årets NRK TV-aksjon av stabelen. Heidi og Hanne håper at mange av kommunens innbyggere vil melde seg som bøssebærere for Barnekreftforeningens viktige prosjekt med å etablere familiehus ved universitetssykehusene.

I Sverige og Danmark finnes allerede slike hus som TV-aksjonen skal bidra til å bygge i Norge. Her vil familier unngå å bli splittet, selv om de bor langt unna sykehuset. Alvorlig syke barn får ha hele familien hos seg i behandlingsperioden og foreldrene kan ta vare på alle barna sine. Per i dag må søsken som regel bli hjemme og passes på av besteforeldre eller andre familiemedlemmer. Små søsken forstår ofte ikke hvorfor mamma og pappa må være borte så lenge. På et familiehus kan familiene finne ro og få leve et mer normalt liv i en vanskelig situasjon.

Hanne Teigstad har tidligere jobbet på barnekreftavdelingen for barn i alderen 0-18 år og har opplevd mange triste øyeblikk.

-  Både barna og pårørende oppholder seg på sykehus i en lang periode, ofte måneder. På familiehus vil det være lekerom, stuer, farger, barna kan henge opp posters og rommet kan likne litt mer på deres rom hjemme. Man kan enten trekke seg tilbake eller være sammen med andre og dele erfaringer, forteller Hanne.

Barna må tas vare på

Når kreftkoordinatorene besøker familier med barn er det avgjørende at begge stiller.

- Samtalen med barna foregår da på barnerommet, mens de voksne prater i stua. Barna må tas vare på, det er utrolig mye som kommer frem da som de ellers ikke ville fortalt rundt bordet, forteller de to.

Heidi Eriksen har jobbet som kreftkoordinator i 10 år. Kreft ble en hjertesak for henne etter at hennes venninne døde av kreft i slutten av sykepleierutdanningen, i ung alder.

“Vi har den beste jobben”

-  Folk synes ofte litt synd på oss, at vi står «alene i den triste jobben». Men det er ikke slik vi opplever det selv. Jobben gir oss så mye, det å se at vi betyr så mye for så mange, det gir oss glede. Og det vi utstråler speiler seg igjen i brukerne.

Kreftkoordinatorene har kontor på Rove i Holmestrand og på Sandetun, men reiser rundt i hele kommunen fordi det er hjemme hos familiene samtalene foregår. Heidi og Hanne hjelper gjennom støttesamtaler og konkret hjelp. De jobber tverrfaglig og hjelper med å komme i kontakt med de rette instansene som fysio- og ergotjeneste, psykisk helsehjelp eller bistand til å låne hjelpemidler.

Bli bøssebærer søndag 20. oktober

• I år er dagen for NRK TV-aksjonen søndag 20. oktober kl. 15.30.
  • Bøssebærere kan selv velge det stedet de ønsker å gå med bøsse. Nedre aldersgrense for å gå alene med bøsse er 15 år.
  • Registrer deg på nettsiden til TV-aksjonen eller hos frivilligsentralene i Sande, Hof og Holmestrand.

Bli bøssebærer

Komme i kontakt med kreftkoordinatorene

For å komme i kontakt trenger man ikke henvisning eller vedtak. På vår nettside kan du lese mer om hvordan kreftkoordinatorene kan hjelpe deg.

Heidi Eriksen: telefon: 95 00 91 30, e-post: heidi.eriksen@holmestrand.kommune.no

Hanne Teigstad: telefon: 95 09 97 87, e-post: hanne.teigstad@holmestrand.kommune.no