Matveien passer for alle som liker mat

Holmestrand kommune har blitt partnerkommune i «Matveien». Matsikkerhet, grønne forsyningslinjer, innovasjon og konferanselunsj i særklasse står på menyen når Matveien arrangeres i Lier i august.

28. august samles fagfolk, folkevalgte og andre interesserte til en tettpakket og ikke minst smakfull dag på Store Gilhus gård der vi snakker om noe av det aller viktigste: Mathelse, matsikkerhet og mat som næring - i dobbelt forstand.

- Matveien passer for alle som liker mat! Her kan man mingle i landlige omgivelser, møte blide folk og bli bedre kjent med det store, komplekse matnæringskretsløpet som sysselsetter utrolig mange her til lands, fra produksjon på gård til du kan nyte et mangfold av norske produkter i ditt hjem, forteller Matveiens prosjektleder og programsjef, Inger Grimm.

Vil du melde deg på? Se nederst i artikkelen.

Samarbeider om Matveien

Liers ordfører Kjetil Kivle åpner konferansen sammen med Matveiens nye partner-kommuner: Drammen, Holmestrand og Øvre Eiker. I år har nemlig Matveien lagt på seg litt. Lier er fortsatt vertskommune, men med tre nye kommuner med på laget, og Buskerud Bondelag og Buskerud fylkeskommune som støttespiller, er Matveien blitt en enda bredere fagdag.

- Det gleder meg at vi i år skal dele opplevelsen av Matveien med våre nabokommuner, på dette unike og sjarmerende stedet med historisk sus. Det er viktig at vi kommer sammen og blir bedre kjent med hverandre, og at vi alle får mer innsikt i matbransjens kompleksitet og betydning, sier Grimm.

Variert program

Programmet, som fortsatt kommer til å oppdateres jevnlig frem til august, er fullstappet av engasjerte og kunnskapsrike foredragsholdere. Her er noen av dem du får møte i år:

• Anders Hørthe, Syllings og Norges fremste produsent av økologiske salater og grønnsaker, snakker om jordhelse og matkvalitet.
  • Robert Mood, tidligere president i Norges Røde Kors og generalløytnant i Forsvaret, kommer. Han mener beredskap begynner i åkeren.
  • Petter Haas Brukbakk, administrerende direktør NHO Mat og Drikke, presenterer tiltak
    og virkemiddelbruk for å redusere matsvinn.
  • Dordi Lerum, norsketarianer, student og Sp-politiker rapporterer fra sitt prosjekt som går
    ut på å bare spise og drikke norsk-produserte produkter.
  • Jeannette Platou, programleder i NRK, vil lede en samtale med Heidi Bjerkan, Credo-gründer og Jon Fredrik Skauge, smørekspert fra Fannrem gård, om hvorfor de brenner
    for å bevare norske mathåndverkstradisjoner.
  • Aass bryggeri, Norges eldste bryggeri har lange tradisjoner for innovasjon og produserer kortreist kvalitetsøl i tett samarbeid med landbruket. Bryggeriet mener forbrukerne bør vite hvor ølet deres er brygget og tappet.
  • Konkurransetilsynets Erlend Smedsdal forteller om betydningen av konkurranse i verdikjeden for mat.
  • Eirik Fure, leder godskunder Bane NOR, vil gi oss et innblikk i transport av mat på skinner.
  • ASKO, Norges største distributør av varer, forteller om logistikk og forsyning på helt nye måter.

Sist, men ikke minst, får du regionens deiligste og mest kortreiste lunsj! Denne gang blir det lunsj med Michelinstjerne-støv. I år er det kokk og ærespresident i Bocuse d’Or, Heidi Bjerkan, som skal komponere måltidet med det beste lokalt landbruk kan by på.

-  Vi trenger å vite om hverandre og vi trenger å bli kjent, slik at vi sammen kan kjempe for å bevare verdens beste, sunneste, tryggeste og mest smakfulle lokalproduserte mat. Matberedskapen her til lands må vernes og økes for å møte klimaendringer og befolkningsvekst. Og det handler om at matproduksjonen må skje tett på der vi bor og lever, sier programsjefen med stort engasjement.

Dette er Matveien

Møteplass og konferanse for mataktørene i næringsliv, landbruk og offentlig forvaltning.
Tid: Onsdag 28 august 08:45 - 15:00
Sted: Store Gilhus gård, Gilhusveien 6, Lier
Pris: 1250 kr (Inkluderer servering hele dagen.)
Påmeldingsfrist: 23. august 2024

Meld deg på Matveien 2024

Les mer på Lier kommune sin nettside om matveien