Vann er verdifullt

Vann rett fra springen er den beste, billigste og mest miljøvennlige tørstedrikken du har. Selv om vi har gode vannkilder med god kildekapasitet, er vann for verdifullt til å sløse med.

I perioder kan vannforsyningen bli satt på prøve. Noen ganger fordi vi til tross for god kildekapasitet har mindre vann i kildene enn vi er vant til. Om alle skal bruke mye vann på en gang for eksempel til hagevanning, kan det bli utfordringer med leveringskapasitet. Derfor er det vanningsrestriksjoner.

Vi oppfordrer alltid til fornuftig vannforbruk siden vann er verdifullt.

Dame i blomstrende kjole som vanner bed på sommeren - Klikk for stort bildePlenen din er robust og tåler tørke. Du bør prioritere blomster og busker. Godt vann

Din innsats teller

Vannbransjen har estimert at hver enkelt nordmann i snitt bruker ca. 130- 160 liter vann i døgnet. Det er mye vann, som ved økt bevissthet kan reduseres. Ressursbevisste innbyggere som gjennom å installere tiltak som for eksempel vannmåler, sparedusjer, vannsparende husholdningsmaskiner og vannsparende toaletter bidrar til redusert vannforbruk.

Spar penger ved å drikke fra springen

Det å være miljøbevisst innebærer svært ofte også en økonomisk gevinst. Det er nesten gratis å velge vann rett fra springen.

Vann er den beste tørstedrikken, og du trenger ca 1,5 liter vann om dagen. Ved å velge vann rett fra springen og ikke kjøpe alternative tørstedrikker i butikk er du med på å redusere transportbehovet.  Vannet i springen er fraktet til deg via en infrastruktur som innebærer svært lite utslipp, svært lavt energiforbruk og som har en levetid på 50-100 år.

Vannbransjen har en jobb å gjøre når det gjelder å fornye denne infrastrukturen, men i forhold til transport av all annen drikke er vann fra springen helt uslåelige på miljøaspektet.

Hvordan få ned vannforbruket

Det jobbes systematisk med å holde vannforbruket nede fra kommunens side. Dette skjer blant annet med aktiv lekkasjekontroll, det vil si systematisk søke og utbedre vannlekkasjer.

Våre beste vannspare-tips

• Ta kortere dusjer og skru av vannet mens du tar på såpe eller sjampo
  • Bruk øko-program på oppvaskmaskinen
  • Spar klesvasken til vaskemaskinen blir helt full