Klage på støy

Er det støy i forbindelse med utendørs musikkarrangementer eller bygg- og anleggsstøy, skal de som midlertidig bråker ha fått tillatelse av kommunen til det.

Ta kontakt dersom du er plaget av støy

Spørsmål om vedvarende støy

Ta kontakt med kommunen for å få informasjon om de som støyer har fått tillatelse til det. 

Spørsmål om vedvarende støy fra serverings- og skjenkesteder rettes til kommunen på telefon 33 05 95 00.
Spørsmål om bygg- og anleggsstøy rettes byggesaksavdelingen på e-post byggesaksveileder@holmestrand.kommune.no eller på telefon 481 86 044 mandag og torsdag kl. 12–15. 

Kommunen kan pålegge den som støyer å foreta støymålinger og fatte pålegg om retting hvis lydverdiene overskrides.

Slik klager du

  1.  Ta først kontakt med de som bråker
  2. Dette kan være både de som utfører arbeidet eller de som eier eiendommen.
    Finn ut av om borettslaget eller sameiet kan løse problemet. Hvis flere beboere er berørt, bør klagen sendes av borettslaget, sameiet eller utleier. 
  3. Send skriftlig klage til oss.

Husk å skrive:

  • hvor støyen kommer fra (for eksempel trafikk, nattklubb, tekniske maskiner eller lignende)
  • hvem som støyer
  • tidspunkt og varighet
  • hvem du klager for (privatperson, sameie, skole, sykehus, næring eller lignende)
  • hvordan støyen plager deg

Hva skjer videre?

Du får svar på klagen innen en måned. Dersom vi trenger lengre tid får du et foreløpig svar innen 14 dager.