Månedens kulturminne - en reise i tid

Kulturminner og kulturmiljøer forteller om vår historie og skaper tilhørighet. Mange innbyggere har minneverdige opplevelser om vår lokale kulturarv, som er verdt å løfte frem. Sammen med innbyggerne forteller kulturarvkonsulent Juni Jacobsen hver måned i lokalavisene om et av kommunens flotte kulturminner. Artiklene finner du i etterkant også på kommunens nettside.

Månedens kulturminne: “Jordbærstedet” Nedre Gausen

Anne-Lene Kiste Johansen og Wenke Torunn Eriksen ved porten til Nedre Gausen - Klikk for stort bildeAnne-Lene Kiste Johansen og Wenke Torunn Eriksen ved Nedre Gausen Holmestrand kommune

Wenke Torunn Eriksen og Anne-Lene Kiste Johansen fra Botne historielag er enige i hva som er deres favorittkulturminne i Holmestrand. Nedre Gausen er for dem et sted som fremkaller gode minner fra en svunnen tid. De vokste begge opp i Holmestrand og husker med glede tilbake til sine barneår da døveskolen holdt til i denne grønne lunga med de vakre bygningene.

Praktgård og ærverdig villa fra 1740

Nedre Gausen ligger som en staselig park og storgård nedenfor fjellet i Holmestrand sentrum. Den var opprinnelig en del av Gausen, et gårdsbruk som gjennomgikk flere delinger før det ble slik vi kjenner det i dag. Allerede i 1333 ble gården nevnt i skriftlige kilder. Sent på 1730-tallet kjøpte oberstløytnant Casper Fredrich Hagemann gården. Da lå hovedbølet oppe på fjellet. Der Nedre Gausen ligger nå var bare driftsbygninger som bryggerhus, vedskjul, og fjøs.

Hagemann ønsket å reise en praktgård under fjellet hvor sosieteten kunne samles. Som sagt, så gjort! En ærverdig villa stod ferdig omkring år 1740. Dette er bygget vi i dag omtaler som Gamle Gausen. Både Gamle Gausen og hageanlegget er fredet.

Hele artikkelen om Nedre Gausen med sin historie og minnene kan du lese på vår side om månedenes kulturminner.

Har du en personlig opplevelse?

Juni Jacobsen jobber med kulturarv i Holmestrand kommune - Klikk for stort bildeJuni Jacobsen jobber med kulturarv i Holmestrand kommune Holmestrand kommune

​Har du en personlig opplevelse med et kulturminne og har lyst til å dele det med andre? Send oss gjerne en kort tekst med bilde. Kanskje blir din opplevelse plukket ut som ett av månedens kulturminner.

Kontakt: Kulturkontoret v/ Juni Jacobsen, kulturarvkonsulent

E-post: juni.jacobsen@holmestrand.kommune.no