Vedtak om offentlig ettersyn – politisk behandling (Førstegangsbehandling)
Etter godkjent planforslag avtales dato for fremleggelse av planforslaget til vedtak om offentlig ettersyn (førstegangsbehandling).
Hovedutvalg for regulering, kommunalteknikk og miljø (RKM) behandler plansaker til offentlig ettersyn.
Møtedatoer finner du her
Kommunen sender vedtaket om offentlig ettersyn ut til naboer, regionale myndigheter og andre berørte parter med informasjon om hvor man kan finne planforslaget, hvordan man går frem for å uttale seg og frist for uttalelser. Kunngjøringen legges samtidig ut på kommunens nettside og publiseres i lokalavis.
Frist for uttalelser skal være minimum 6 uker fra kunngjøringsdatoen.
Gebyr for behandling av planforslaget sendes ut etter vedtak om offentlig ettersyn.
Se priser/ gebyrregulativ
Sluttbehandling – vedtak av plan
Etter at fristen for offentlig ettersyn har gått ut, skal alle høringsuttalelser/merknader til det offentlige ettersynet oppsummeres av forslagsstiller og kommenteres av både forslagsstiller og kommunen. Forslagsstiller reviderer planmaterialet etter avtale med planadministrasjonen.
Når planen er oppdatert og endret etter innspill under offentlig ettersyn kan den forberedes til andregangsbehandling og eventuelt vedtak, innen 12 uker. Dersom planen må endres som følge av ny informasjon eller innsigelser fra myndigheter, må det vurderes om planforslaget skal legges ut på begrenset høring til berørte parter.
Hovedutvalg for regulering, kommunalteknikk og miljø (RKM) behandler plansaken før endelig sluttbehandling og vedtak av Kommunestyret.
Møtedatoer finner du her
Kunngjøring av vedtatt plan
Etter at planen er vedtatt skal dette kunngjøres til naboer, lag, foreninger, offentlige myndigheter og andre berørte. Kunngjøringen gjøres av kommunen via elektronisk brev, annonse i lokalavis og kunngjøring på kommunenes internettsider.
Kommunestyrets endelige vedtak kan i henhold til plan- og bygningsloven §12-12 og §1-9, og forvaltningsloven kapitel VI påklages til Statsforvalteren. Klagefristen er 3 uker. Klagen skal sendes til Holmestrand kommune postboks 312, 3081 Holmestrand, eller via e-post til postmottak@holmestrand.kommune.no. Klagen skal være undertegnet, angi hvilket vedtak det klages over (PLANID xxxxxxxx ), hvilke endringer som ønskes, og hvilke grunner som man har for klagen.
Krav om erstatning eller innløsning må kreves 3 år fra offentlige kunngjøring av vedtaket jfr. Plan- og bygningslovens kapittel 15, §§ 15-2 og 15-3. Krav om erstatning må sendes skriftlig til Holmestrand kommune.