For en vanlig bolig i Holmestrand kommune vil eiendomsgebyr (vann, avløp og renovasjon) koste dette per år delt på fire terminer (når vannmåler ikke er montert):
Gebyrene innkreves i 4 terminer:
1. termin: Forfall 20. mars
2. termin: Forfall 20. juni
3. termin: Forfall 20. september
4. termin: Forfall 20. desember
Du får oversikt over dine fakturaer og kan utsette betalingen via Min side
Slik beregnes beløpet:
Alle priser eksklusiv mva.
Forklaring av ulike rabatter
Fellesløsninger - rabattordning på 15 pst.
Dette er situasjoner der flere enheter (abonnenter) har felles beholdere. Beholderstørrelsen som brukes til fellesløsninger er 240, 360, 660 og 1000 liter.
Delt abonnement - rabattordning på 35 prosent
Her deler 2 (eller flere) abonnenter selve volumet, ikke bare beholdere. Restavfallsvolumet bestemmer prisen. Dersom 2 naboer deler 140 liter til restavfall, kan de godt ha 240 liter for papir uten ekstra kostnad.
Hjemmekompostering - rabattordning på 25 prosent
Her forutsettes det at abonnenten ikke har bioavfallsbeholder og at det dermed ikke er knyttet kostnader til verken beholder, bioposer, tømming eller behandling av avfallet. Abonnent må selv kjøpe isolert varmkomposteringsbeholder, og inngå avtale med Vesar.
Restavfallsvolum som dimensjonerende kriterium for gebyrberegningenDet gis rabatter dersom man klarer seg med mindre restavfallsvolum enn i et standard-abonnement.
Tilsvarende er det dyrere å bruke større restavfallsvolumer enn standard. Gebyr fastsettes i forhold til
størrelse på beholder.
Rabatten/økningen i pris per volumenhet restavfall settes som et fast kronebeløp som indeksreguleres i
henhold til endringene i kostnadsbildet for denne renovasjonstjenesten.
Det er gratis å øke beholdervolumene for papp og papir og for bioavfall.
140 liter matbeholder settes ut til 4-5 husstander. Den største vi har er på 240 liter. Glass- og
metallemballasje kan også økes uten ekstra kostnad. Er det 4 eller flere i et samarbeide betales det
heller ikke for fellesbeholder for plastemballasje.
Sommerrenovasjon – 75 prosent av standardabonnement
Dette gjelder fritidsboliger som har renovasjon bare deler av året. Fritidsboliger som renoveres hele året har standardabonnement. I Holmestrand kommune er sesong for sommer–renovasjonsordningen 6 mnd. Det påløper en rekke faste kostnader som også skal belastes fritidsboligene på lik linje med helårsboliger. I tillegg kommer det normalt svært mye avfall fra hyttene i sommermånedene.
Hybler
2 hybler som deler felles kjøkken skal regnes som 1 boenhet og at dette skal utgjøre 1 standardabonnement. Utover 2 hybler beregnes 1 boenhet per 2. hybler. En hybel i en privatbolig er per definisjon (Statens kartverk):
«En hybel er et rom med egen inngang beregnet som bolig for en eller flere personer, som har adgang til vann og toalett uten at det er nødvendig å gå gjennom annen leilighet (Bolig er fellesbegrep for leilighet og hybel)». Eksempelvis: hybel i internater og tilsvarende typer boligformål.
En hybel er derfor ikke en selvstendig boenhet og skal altså ikke gebyrlegges. Dersom det finnes en egen boenhet i en privatbolig som har eget kjøkken og bad/WC og med egen inngang uten å måtte gå gjennom annen bolig, skal dette alltid regnes som boligenhet, uansett størrelse, og det skal knyttes et standardabonnement til denne bruksenheten.
Enslige/eldre – rabattordning på 8 prosent
Dette er et tilbud til de som produserer lite restavfall. Det settes et merke på restavfalls–beholderen som markerer det volumet som abonnenten har tilgang på – for eksempel 80 liter. Renovatør må melde fra til Vesar dersom beholder overfylles. Hentekostnad og beholderkostnad er den samme, men det kan gis en rabatt på 8 pst. for redusert behandlingskostnad (behandlingskostnad for restavfall utgjør ca. 16 prosent. av gebyret).
Ekstra sekker
Det tilbys ekstra sekker. Ekstra sekker selges i ruller av 5 sekker. Prisen inkluderer alle kostnadene til henting og behandling av husholdningsavfallet.
Det kan også bestilles hageavfallssekker som blir tilkjørt abonnenten av renovatør. Sekkene for hageavfall selges i ruller av 15 sekker. Prisen inkluderer ikke henting og behandling.
Vi har bestilling og utkjøring av sekker to ganger per år, vår og høst.
Tømming utenom rute
Dette skal dekke de tilfellene hvor Vesar må ut og tømme særskilt av årsaker som skyldes abonnenten: Ikke sørget for strøing, ikke satt fram beholder på tømmedag osv.
Mangelfull sortering – 100 prosent tillegg
Etter gjentatte tilfeller må det kunne reageres fordi dette faktisk medfører betydelige merkostnader som alternativt må dekkes av de andre abonnentene som oppfyller sine forpliktelser.