Trygghet, mestring og læring for alle

  1. 1 Innledning
  2. 2 Situasjonen i dag
  3. 3 Visjon, mål og indikatorer på måloppnåelse
  4. 4 Hovedområdene i strategien
    1. 4.1 Livsmestringskompetanse
      1. 4.1.1 Livsmestringskompetanse i barnehagen
      2. 4.1.2 Livsmestringskompetanse i skolefritidsordningen
      3. 4.1.3 Livsmestringskompetanse i skolen
      4. 4.1.4 Livsmestringskompetanse i voksenopplæringen
    2. 4.2 Språklig kompetanse
      1. 4.2.1 Språklig kompetanse i barnehagen
      2. 4.2.2 Språklig kompetanse i skolefritidsordningen
      3. 4.2.3 Språklig kompetanse i skolen
      4. 4.2.4 Språklig kompetanse i voksenopplæringen
    3. 4.3 Digital kompetanse
      1. 4.3.1 Digital kompetanse i barnehagen
      2. 4.3.2 Digital kompetanse i skolefritidsordningen
      3. 4.3.3 Digital kompetanse i skolen
      4. 4.3.4 Digital kompetanse i voksenopplæringen
  5. 5 Profesjonsutvikling og kompetanse i barnehager og skoler
  6. 6 Referanser
  7. 7 Handlingsplan for kommunale barnehager 2020/2021
    1. 7.1 Prioritert hovedområde
    2. 7.2 Andre forhold som bør vektlegges i begrunnelse for prioritering
    3. 7.3 Tiltak for å følge opp prioriterte hovedområder (i prioritert rekkefølge)
    4. 7.4 Viktige suksesskriterier
    5. 7.5 Hva bør være det neste prioriterte området?
  8. 8 Handlingsplan for grunnskole 2020/2021
    1. 8.1 Digitalisering/pedagogisk bruk av IKT i opplæringen
    2. 8.2 Andre forhold som bør vektlegges i begrunnelse for prioritering
    3. 8.3 Tiltak for å følge opp prioriterte hovedområder (i prioritert rekkefølge)
    4. 8.4 Viktige suksesskriterier
    5. 8.5 Hva bør være det neste prioriterte området?

1 Innledning

Holmestrandsskolen - Klikk for stort bildeHolmestrandsskolen

Hensikten med denne strategiplanen er å etablere et felles forpliktende grunnlag for driften og utviklingen av barnehager, skoler med skolefritidsordning (SFO) og voksenopplæringen i Holmestrand kommune. Planen skal gi retning for aktiviteten i virksomhetene, og den vil være sentral i styrings- og utviklingsmøter mellom kommunen som skole- og barnehageeier (heretter kommunen) og den enkelte virksomheten. Planen berører alle barn i kommunen og mer enn 600 ansatte i kommunale virksomheter. Den beskriver hvordan virksomhetene kan utvikle bedre tjenester ut fra sitt eget ståsted, statlige og regionale føringer og et felles fremtidsbilde. Planen gjelder for perioden 2020–2025.

Hvordan nå målene

En plan alene er imidlertid ikke nok; virksomhetene må også vite hvordan de skal sette planen ut i livet. Som en oppfølging av planen vil derfor kommunen tilby virksomhetene metoder, verktøy og ressurser for å nå målene i planen. Dette innebærer blant annet at kommunen skal hjelpe virksomhetene med å velge og prioritere innenfor strategiplanens hovedområder for å få en felles retning. Kommunen skal dessuten sikre felles begrepsforståelse og gi tilbud om relevant kunnskap og kompetanse. Profesjonen gjør sine valg og prioriteringer med utgangspunkt i sitt eget ståsted og pedagogiske vurderinger.

Utvikle gode barnehager og skoler

Strategiplanen har innvirkning på skoledagen til mer enn 2800 elever i kommunens 10 skoler og SFO-tilbud, 550 barn i kommunale barnehager, og elever i voksenopplæringen. Planen gjelder det tilbudet og den hverdagen barn og unge har i barnehager, skoler og SFO, og den gjelder tilbudet som gis til elever i voksenopplæringen. Vår grunntanke er at det å utvikle gode barnehager og skoler er profesjonsspesifikt og komplekst, og at det krever målrettet arbeid i profesjonsfellesskapet. Denne tilnærmingen skal imidlertid ikke undergrave andre viktige kommunale tjenester, eller det viktige arbeidet som gjøres i idretten og det frivillige.

Pedagogisk-psykologisk tjeneste

Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) er sentrale i arbeidet med å følge opp planen. Blant annet har de en viktig rolle i tiltakene som kommer som en oppfølging i planperioden. Spesifikt jobber PPT målrettet for å utvikle den systemrettede delen av arbeidet, og de vil derfor ha en sentral rolle i kompetanseutviklingstiltak og veiledning ute i virksomhetene. I planperioden vil det være en prioritert oppgave å utvikle pedagogisk praksis i spennet mellom spesialpedagogisk oppfølging på den ene siden og allmennrettede tiltak som når alle barn og unge, på den andre. I dette arbeidet har PPT en ledende rolle.

Barn, unge og familie

Virksomheten Barn, unge og familie har på lik linje en viktig rolle i arbeidet med å etablere et sterkt lag rundt barn og unge, ikke minst ved at de har nødvendig kompetanse på arenaene hvor barn og unge oppholder seg. Målet er å sikre at alle barn og unge utvikler et godt fundament, med en grunnholdning om at alle hører med og har en naturlig plass i fellesskapet – uansett utfordringer. Kommunen må sikre at det ytes tidlig innsats overfor barn og unge med særskilte behov, at den beste kompetansen gis til de som trenger det mest, og at tiltakene er samordnet.

Om private aktører

Holmestrand kommune vil legge til rette for at Holmestrand internasjonale Montessori-skole og private barnehager i kommunen så langt som mulig får ta del i strategiarbeidet med tilhørende kompetanseutviklingstiltak og erfaringsdeling.

For at kommunen og virksomhetene skal lykkes i arbeidet med strategiplanen, er det en forutsetning at planen gjelder i hele opplæringsløpet 0–16 år. Strategiarbeidet skal sørge for helhet og god sammenheng i opplæringsløpet, blant annet ved å bidra til kvalitet i overgangen mellom barnehage og skole, og mellom barneskole og ungdomsskole. Holmestrand kommune vil dessuten jobbe for at overgangen fra ungdomsskole til videregående opplæring er god, og at det helhetlige opplæringsløpet gjelder inn i voksenlivet.

I oppfølgingen av planen vil vi særlig sette søkelys på hva som skal til for å skape kapasitet for utvikling og endring i praksisfeltet der barn og unge er.

I denne planen brukes betegnelsene «barn» og «elever» om alle som har tilbud i barnehage, i skole (og eventuelt SFO) eller i voksenopplæringen. På samme måte omfatter betegnelsen «skole» også SFO og voksenopplæringen. «Pedagogisk personale» inkluderer lærere, barnehagelærere, ufaglærte, miljøarbeidere og fagarbeidere, som alle har viktige roller i den pedagogiske virksomheten.

Framtidens skole

Strategiplanen tar utgangspunkt i dagens lovverk og rammeverk for barnehager og skoler. Rammeplanen for barnehagen, og fagfornyelsen for grunnskolen som trer i kraft 1.8.2020, er de mest sentrale delene av rammeverket i denne sammenhengen. Fagfornyelsen bygger i stor grad på Framtidens skole. Fornyelse av fag og kompetanser (NOU 2015: 8), utarbeidet av Ludviksenutvalget. Samfunnet endres raskt i forbindelse med teknologisk utvikling, og dette gjør at vi jobber på nye måter. De som blir født i dag, skal være i arbeidslivet nærmest ut dette århundret. I et slikt perspektiv vil vi måtte tenke nytt om hvordan vi underviser, for å gi tidsriktig læring. Et annet viktig perspektiv er klima, miljø og bærekraftig utvikling. Dagens barn og unge vil måtte løse problemer knyttet til dette. Fagfornyelsen gir viktige føringer i dette arbeidet.

Høsten 2019 kom stortingsmelding nr. 6 Tett på – tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO. Inkludering er et av tre hovedmål i perioden som strategiplanen gjelder. Målet vårt er at flere elever enn i dag skal inkluderes i en universell opplæring som er bedre tilpasset den enkeltes behov og forutsetninger. Vi ser på inkludering som en grunnleggende tenke- og handlemåte som bør prege valgene som gjøres i barnehager og skoler. Barn og unge skal realisere læringspotensialet sitt i inkluderende fellesskap. I dette ligger det at elevene skal inkluderes både faglig og sosialt. Lykkes vi med dette, er det et viktig bidrag til å utvikle et inkluderende, demokratisk og bærekraftig samfunn. Gjennom strategiplanen vil kommunen følge opp dette området spesielt.

Strategiplanen skal følges opp i årlige handlingsplaner som konkretiserer tiltak på tre nivåer i kommunen:

  • kommunen som skole- og barnehageeier
  • ledere
  • pedagogisk personale

Arbeidet med strategiplanen er utviklingsarbeid, og i slikt arbeid er tid en viktig faktor. Det blir derfor nødvendig å prioritere ressurser og oppgaver for å nå målene våre. Det har vært viktig for Holmestrand kommune at strategiplanen bygger på god praksis i de tre tidligere kommunene som utgjør dagens Holmestrand. Planen tar i all hovedsak utgangspunkt i et valg av hvilken retning vi ønsker å utvikle kommunens opplæringstilbud i – og et valg av hvordan vi ønsker å utføre samfunnsoppdraget vi har som barnehage- og skoleeier. I strategiplanen legges det ikke vekt på økonomi, ytre rammer og rammebetingelser. Det største potensialet for utvikling ligger i hvordan vi løser oppgavene våre. I et slikt perspektiv er kommunens lærere, pedagoger og andre ansatte i skoler og barnehager nøkkelen til endring og utvikling. I oppfølgingen av strategiplanen vil ansatte få et stort ansvar, og muligheter til å påvirke arbeidet på arbeidsplassen sin.