Våre råd til ungdomsforeldre

Sommeren er en tid for sosiale samlinger ute og hjemme. De fleste barn og unge trives og har det gøy, de bygger vennskap og får minner for livet. Her er noen råd til ungdomsforeldre i sommer.

Ungdommer som løper i vannet - Klikk for stort bildeSommerbrev 2024 Shutterstock

Hjelp oss med å sørge for at barn og unge i Holmestrand kommune har trygge og hyggelige steder å oppholde seg i hele sommer.

Sommerferien er en tid der mange ungdommer utforsker alkohol og rus. I tillegg til alkohol, finnes det ulike rusmidler som hasj, kokain og piller i ungdomsmiljøene i Holmestrand.

Her er noen råd fra oss om ungdom og alkohol

• Snakk med ungdommen din om alkohol og rus​ – Ungdommene våre trenger at dere foreldre snakker med dem om alkohol/rusmidler og andre utfordringer, og er i behov for at dere setter tydelige grenser.
  • Lever og hent ungdommene som skal på fest. Ikke la ungdommene sove borte når du vet at det er fest.
  • Vær kjip – sett grenser  - forskning viser at klare grenser hjemme, fører til at ungdommen drikker mindre og mer forsiktig.
  • Ikke send med alkohol på fest – Det er en myte at du da har oversikt over hva og hvor mye tenåringen vil drikke i løpet av kvelden. Ungdommen drikker riktignok det de får av foreldrene sine – men det kommer ofte i tillegg til alkoholen de får fra andre ungdommer på festen.
  • Allier dere med andre foreldre – bli enige om hvilke regler dere vil skal gjelde for ungdommen deres, og hold oversikt sammen om hva som skjer.  ​
  • Vær tilgjengelig – ta alltid telefonen når ungdommen din ringer, selv om det er på natta (det skal alltid være lov å komme hjem, selv om man har gjort noe dumt)​
  • Vær en rollemodell – bruk alkovett, og ha et bevisst forhold til hvor ofte du drikker og hvor mye du drikker​
  • Vær kjørbar i helgene. Pass på at det alltid er minst en kjørbar voksen tilgjengelig.

Hvem kan kontaktes?

Ved bekymring eller behov for støtte kan ungdommer og foresatte kontakte:

Bli «natteravn»!

Natteravnene gjør en superviktig jobb! Støtt arbeidet, og bli med om du kan! Deres innsats betyr mye for ungdommene som kjenner trygghet ved natteravnenes synlighet. Ta kontakt med den Frivilligsentralen som passer best, - i Hof, Holmestrand eller Sande, for mer informasjon.

God sommer i Holmestrand!

Innholdet i denne artikkelen er sendt ut som brev til alle foreldre med barn på 7.-10. trinn i Holmestrand kommune.