Trygghet, mestring og læring for alle

  1. 1 Innledning
  2. 2 Situasjonen i dag
  3. 3 Visjon, mål og indikatorer på måloppnåelse
  4. 4 Hovedområdene i strategien
    1. 4.1 Livsmestringskompetanse
      1. 4.1.1 Livsmestringskompetanse i barnehagen
      2. 4.1.2 Livsmestringskompetanse i skolefritidsordningen
      3. 4.1.3 Livsmestringskompetanse i skolen
      4. 4.1.4 Livsmestringskompetanse i voksenopplæringen
    2. 4.2 Språklig kompetanse
      1. 4.2.1 Språklig kompetanse i barnehagen
      2. 4.2.2 Språklig kompetanse i skolefritidsordningen
      3. 4.2.3 Språklig kompetanse i skolen
      4. 4.2.4 Språklig kompetanse i voksenopplæringen
    3. 4.3 Digital kompetanse
      1. 4.3.1 Digital kompetanse i barnehagen
      2. 4.3.2 Digital kompetanse i skolefritidsordningen
      3. 4.3.3 Digital kompetanse i skolen
      4. 4.3.4 Digital kompetanse i voksenopplæringen
  5. 5 Profesjonsutvikling og kompetanse i barnehager og skoler
  6. 6 Referanser
  7. 7 Handlingsplan for kommunale barnehager 2020/2021
    1. 7.1 Prioritert hovedområde
    2. 7.2 Andre forhold som bør vektlegges i begrunnelse for prioritering
    3. 7.3 Tiltak for å følge opp prioriterte hovedområder (i prioritert rekkefølge)
    4. 7.4 Viktige suksesskriterier
    5. 7.5 Hva bør være det neste prioriterte området?
  8. 8 Handlingsplan for grunnskole 2020/2021
    1. 8.1 Digitalisering/pedagogisk bruk av IKT i opplæringen
    2. 8.2 Andre forhold som bør vektlegges i begrunnelse for prioritering
    3. 8.3 Tiltak for å følge opp prioriterte hovedområder (i prioritert rekkefølge)
    4. 8.4 Viktige suksesskriterier
    5. 8.5 Hva bør være det neste prioriterte området?

8 Handlingsplan for grunnskole 2020/2021

8.1 Digitalisering/pedagogisk bruk av IKT i opplæringen

Det er behov for å videreføre satsing på pedagogisk bruk av IKT i opplæringen. Skolene i nye Holmestrand kommune har ulike utgangspunkt for dette arbeidet, og det er vesentlig for å sikre en helhetlig og samlet opplæring at det satses på å gi alle ansatte en felles grunnkompetanse, samt å styrke den enkelte ansattes mulighet til å bruke digitale verktøy og hjelpemidler for å øke elevenes læringsutbytte.  

8.2 Andre forhold som bør vektlegges i begrunnelse for prioritering

Skolene bruker store ressurser på kjøp av lisenser og digitale læremidler. Ved å samkjøre innkjøp og satsing kan det være mulig å frigjøre ressurser til andre formål. 

8.3 Tiltak for å følge opp prioriterte hovedområder (i prioritert rekkefølge)

Handlingsplan skole

Handlingsplan skole
Beskrivelse av tiltak Mulig organisering Ansvar/oppfølging
DEKOM Organisering må beskrives senere da det er usikkerhet rundt tidspunkter og tilbydere. Skoleeier
Må knyttes opp til CI og Learning walks Skoleeier og ledelse
Fagfornyelsen Felleskommunalt - som over Skoleeier
På virksomhet- den enkelte skoles interne utviklingsplaner Ledelse
Må knyttes opp mot CI og Learning walks Skoleeier og ledelse
Kompetanseheving assistenter og fagarbeidere Felles kurs for alle eventuelt delt på barnetrinn og ungdomstrinn. Skoleeier . IKT-rådgiver i samarbeid med skoleledere

 

8.4 Viktige suksesskriterier

Skoleeiernivå  

Revidere stillingsinnhold/beskrivelse for digitalpedagoger. Stillingen bør spisses inn mot pedagogisk bruk av IKT i klasserommet, med søkelys på å velge riktig digitalt verktøy for eleven og oppgaven. 

Ledernivå 

Målrettet bruk av fellestid inn mot strategiplanene og utviklingsarbeidet for å sikre nok tid til fagfornyelsen og arbeidet med pedagogisk bruk av IKT i klasserommet.

Pedagogisk personale

Ha tilgang til og å inneha kompetanse til å velge læremidler og verktøy ut fra elevens eller gruppas behov. 

8.5 Hva bør være det neste prioriterte området?

  1. Språkutvikling 
  2. Livsmestring